Tuesday, May 26, 2009

Generasiku Kebimbangan

Tanah Semakin sempit dan kemungkinan esok lusa ia mungkin tiada. Generasi yang akan datang sudah pasti tidak akan mengkecapinya termasuklah diri ini yang masih mencari Ilmu di rantauan. Berita tanah di ceroboh di kampung ku iaitu kampung Denai Kuala Rompin Pahang semakain menjadi-jadi. maklumat yang ku terima tentang kebimbangan tersebut adalah lahir dari golongan muda yang mungkin tidak akan mengkecapinya satu hari nanti. Kenapa itu berlaku!!!

Yang datang mengambil tanah tersebut tidak memikirkan nasib komuniti yang ada di sekitarnya. Mereka pun mempunyai perasaan untuk di jaga dan di hargai, namun mungkin ia hanya lahir dari hati anak jati masyarakat ini sahaja tampa di peduli oleh masyarakat lain akan nasib ini.

Yang lebih menyedihkan lagi, pada tahun 2007 banjir besar telah berlakudi perkampungan tersebut ketika aku belajar di Universiti. Nasib tersebut hanya mereka yang tahu akan malang yang menimpa. Terpaksa berpindah ke sekoleh untuk beberapa hari dan banyak masalah yang mereka hadapi dalam jangka masa tersebut. kejadian Ini adalah berpunya dari pembuatan bentang oleh Syarikat Kolan Udang yang terdapat di sekitarnya. Air hujan yang turun tersebut terhalang dan mengakibatkan banjir di kawasan tersebut.

Mereka tidak memikirkan nasib Masyarakat Orang Asli ini, mereka juga mempunyai perasaan dan memerlukan pemerhatian. Bangkit lah bangsa Ku jangan Biarkan Bangsa mu di Perlekehkan Setiap Masa..Hidup Orang Asli...

No comments:

Post a Comment