Thursday, March 19, 2009

Perubahan Menteliti

Masyarakat Orang Asli sering kali di sebagai "Orang Asal" sehinggakan masyarakat yang tidak mengenali kehidupan dan budaya Masyarakat Orang Asal akan beranggapan lain dari terhadap masyarakat Orang Asal. Walhal ia tidak seperti yang di gambarkan, sudah banyak masyarakat Orang Asal mengalami perkembangan drastik dalam arus perdana yang serba mencabar dan mahu bersaing dengan masyarakat lain. Dengan sejumlah seramai 149,512 orang Asli di semenanjung Malaysia pada tahun 2009 ynag terdiri daripada 3 kelompok iaitu Senoi, Melayu-Proto dan Negrito.

Ketiga-tiga kelompok ini sudah ada yang mampu bersaingan dengan masyarakat lain, banyak kajian yang dilakukan dan pemerhatian yang telah dibuat oleh ahli-ahli sarjana dalam menyelami kehidupan masyarakat orang Asal. salah satunya yang sering terbaca kajiannya ialah Prof. Hassan Mat Nor, belaiu banyak membuat kajian tentang masyarakat Orang Asal. Beliau banyak membuat pemerhatian tentang masyarakat Orang Asal. Menurut Hasan Mat Nor (2001) pelbagai gelaran yang diberikan tentang Masyarakat Orang Asal ini antaranya Semang, Sakai, Semang dan Pangan.

Pandangan dari semua pihak amatlah diperlukan namum yang lebih penting ialah pembeharuan dalam diri masyarakat Orang Asal itu sendiri yang paling mustahak dalam menginginkan perubahan. Sebagai Contoh, dari konteks EKONOMI, SOSIAL DAN POLITIK. Apa yang paling penting ialah menguasai ilmu, ilmu yang datang daripada pandidikan awal seseorang anak. Bimbingan keluarga amatlah diperlukan. Ilmu sedikit sebanyak membawa perubahan, terutamanya dalam membentuk menteliti.Menteliti yang selalunya menyekat perubahan dalam Masyarakat Orang Asal.


http://4.bp.blogspot.com/_cHDjiA9EOlg/RnPyEiqEYZI/AAAAAAAABQY/-KSqAOde30A/s400/IMG_0010.JPG

sumber: buletinjahut

No comments:

Post a Comment